Råd efter operation.

Mat och dryck.

Undvik att äta, dricka och skölja munnen så länge bedövningen sitter i, eller minst fyra timmar. Blodkoagel som bildas i såret är början till läkningen.

Första dagen är det bäst om du undviker att äta het mat eller dryck. Se till att låta allt svalna av innan du intar det i munnen, eller ät något kallt istället. Värme stimulerar blödning.

När bedövningen släpper kan det blöda lite. Detta då vi använt ett kärlsammandragande medel i bedövningen för att minska blödningen under operationen.

Om blödning uppstår, tag en av de kompresser som du fått med dig från oss, fukta den i vatten, rulla ihop den och lägg över såret. Skapa ett tryck över  såret genom att bita ihop på kompressen mellan 45-60 minuter.

Det är normalt med blodblandad saliv under de första dagarna. Såret är ej helt tätt, så minsta lilla blod kan färga saliven ljusröd.

Undvik fysisk ansträngning som träning i all form och tunga lyft under de tre första dagarna. Även det ger risk för mer blödning.

Blödning.

Svullnad & smärta.

Du kommer bli mer eller mindre svullen och likaså få mer eller mindre  ont. Detta är normalt. De tre första dagarna ökar svullnad och smärta. Skulle det bli värre på fjärde till femte dagen ska du ringa till oss. Normalt är en läkningstid på ett par veckor efter en tandoperation.

Receptfria läkemedel med ibuprofen (t.ex. Ipren 400 mg) kombinerat  med paracetamol (t.ex. Alvedon 500 gm) är en bra smärtlindring.

Ligg gärna med huvudet lite högre de första nätterna.

Tänderna runt operationsområdet bör du ej borsta första veckan.  Övriga tänder i munnen borstas som vanligt.

Klorhexidinlösning, Meridol, får du med dig från oss. Från och med dagen efter din tandoperation ska du skölja munnen med 10 ml (mått i korken) två gånger om dagen. Detta görs den första veckan för att minska bakteriemängden i  munnen. Detta ska ej göras i direkt samband med tandborstning, då tandkräm kan innehålla ämnen som minskar klorhexidinets effekt.

Tandvård.

Har du några frågor?

Vid frågor eller besvär är du varmt välkommen att höra av dig till oss.