Akut tandvård i Hörby, Lund och Malmö

Boka tid till en tandläkare akut. Om du har tandvärk, skadat eller slagit ut en tand eller har andra akuta problem så hjälper vi dig att snabbt få en akuttid.

Lugn tandläkare

Vänta inte med att söka vård!

Vid akut värk eller om något har gått sönder i munnen är det viktigt att få det undersökt snarast möjligt så att tillståndet inte ska förvärras ytterligare.

När en patient till oss ringer akut försöker vi alltid ordna en tid så snabbt som möjligt, helst samma dag. Eftersom det viktiga för dig är att få problemet snabbt identifierat och diagnostiserat för att kunna kurera det. Vi på Sandin Dentalklink erbjuder akut tandvård på alla våra mottagningar i Hörby, Lund och Malmö.

Om besväret är omfattande och det krävs ett återbesök, så erbjuder vi en tillfällig lösning under tiden, t.ex. smärtstillande, så att du ska slippa gå runt med smärta tills nästa besök.

Hur går ett akut tandvårdsbesök till?

Steg 1.

Vid ett akutbesök utförs en kompletterande undersökning, vi tittar på vad som har hänt och diskuterar vad som behöver göras för att behandla.

Steg 2.

Först är det viktigt att vi får reda på din allmänna hälsa och om du eventuellt tar någon medicin som skulle kunna påverka behandlingen på något sätt.

Steg 3.

Oftast behöver vi ta en röntgenbild för att få en ordentlig titt på det påverkade området.

Därefter görs en terapiplan tillsammans med tandläkaren om vad som behöver göras och du får ett kostnadsförslag för den bestämda behandlingen.

Steg 4.

Beroende på vad det underliggande problemet är, kan ni behöva boka in ett nytt besök för att ha tid med den åtgärd ni kommit överens om.

Om så är fallet, får du alltid gå härifrån med en tillfällig lösning och smärtstillande så att du inte ska ha ont under tiden.

Har du slagit ut en tand är det mycket viktigt att du söker akut vård. För att öka chanserna att tanden ska kunna lagas, är det viktigt att du förvarar den avslagna biten i mjölk eller saliv, så att tandroten inte ska skadas.

En avslagen tand kan också innebära vassa kanter som i sin tur kan skada andra delar av munnen. Det är bäst att du får det åtgärdat så snabbt som möjligt.

Själva ingreppet ska inte kännas eftersom att du får du bedövning under ingreppet. Vi har speciell utrustning som underlättar arbetet och det brukar gå väldigt smidigt.

Läkning innebär alltid en del känslighet och i vissa fall smärta. Du får därför med dig smärtstillande tabletter när det finns behov för detta.

En akut undersökning kostar ca. 650-1100 kr beroende på om röntgen behövs eller ej. Tillkommande åtgärder kostar precis som vanligt.

• 1000-2000 kr per tandlagning.
  • 1500-3000 kr per tanduttagning.
Sandin Dentalklinik Logotyp

Behöver du en akut tid?