Hörby, Lund och Malmö

Tandvårdsrädsla

Vi har lång erfarenhet av att behandla tandläkarskräck. Vi lyssnar, förklarar och anpassar tempot utifrån dina behov.

Tandläkare illustration

Vi är vana!

Tandvårdsrädsla kan växa om man varit med om dåliga erfarenheter eller bemötande under tandläkarbesök, både som barn och vuxen. Tyvärr är detta något som ofta leder till att man undviker att gå till tandläkaren, vilket till slut leder till att problem uppstår i munnen.

Vi har lång erfarenhet av att behandla personer med tandläkarskräck. Hör gärna av dig, så lyssnar vi och berättar gärna hur vi kan hjälpa till i ditt fall.

Om du har tandvårdsrädsla ser vi till att boka in extra tid och även att ha det lite lugnare på kliniken vid ditt besök.

Vi är mycket vana vid att ta emot patienter som är rädda och har goda rutiner för att skapa en trygg och lugn miljö.

Vi ser till att informera noggrant, i ett lugnare tempo och går igenom vad som händer i varje steg av behandlingen. Dessutom kommer vi överens om en ‘Stopp-hand’, som är ett tecken patienten kan använda för att stanna upp behandlingen, pausa, andas och skölja. Det är viktigt för oss att du känner att du har kontroll och kan vara med och påverka din behandling.

Själva ingreppet ska inte kännas eftersom att du får du bedövning under ingreppet och vi har även speciell utrustning som underlättar arbetet så att det brukar gå väldigt smidigt.

Läkning kan alltid innebära en del känslighet och i vissa fall smärta. Av den orsaken ser vi till att du får med dig smärtstillande tabletter när det finns behov för detta.

Tandläkare som arbetar i Lund och Hörby
Glad smiley med tandborste som mun

Behöver du en tid?