Hörby, Lund och Malmö

Rotfyllning

Kroppens egna material är det bästa vi har, därför är vårt fokus i första hand att bevara det.

Tandläkare illustration

Att rädda en tand

Att rotfylla en tand innebär att man öppnar upp och avlägsnar en tands inre mjukvävnad som finns i tändernas rotkanaler. Detta beror oftast på att pulpan blivit infekterad av bakterier så att det bildats en inflammation kring en rotspets på tanden. Detta kan bero på djup karies, gamla lagningar som inte längre håller helt tätt eller en spricka i tanden.

Hur går en rotfyllning till?

Tandens rotkanaler

Steg 1.

Först öppnar tandläkaren upp tanden och rensar bort all infekterad vävnad. Sedan fylls tanden temporärt med ett bakteriedödande medel.

Ett nytt besök bokas in några veckor senare och beroende på hur det gått så kan tanden eventuellt behöva rensas igen.

Steg 2.

När tanden är symptomfri görs själva rotfyllningen. Då fyller tandläkaren upp rotkanalerna igen med gummispetsar och ett cement för att det ska bli tätt och bakterier inte ska komma ner.

Steg 3.

När tanden väl är rotfylld är den ej färdigbehandlad. En rotfylld tand behöver en permanent lagning eller en krona för att det ska vara en stabil konstruktion.

Steg 4.

Det är viktigt att förstå att en rotfyllning är det sista försöket att rädda en tand. Denna behandling lyckas ofta och då kan tanden behållas livet ut. Det går dock inte att garantera att det lyckas. En rotbehandlad tand är inte lika stark som en fullt frisk tand.

Kostnaden för en rotfyllning beror på hur många kanaler som ska fyllas och vilken tand det gäller.

Klicka på knappen nedan för att öppna vår prislista för olika tandvårdsbehandlingar. Priser för rotfyllningsåtgärder hittar du under rubriken ”Rotfyllning”.

Nej det gör det inte, när man väl rotfyller, men det kan kännas lite grann.

Men om tanden är irriterad och måste rotbehandlas så kan det kännas, och i dessa fall lägger vi bedövning.

Eftersom att en rotfyllning är ett försök att rädda en skadad tand, så är alternativet är att ta ut tanden.

En rotfylld tand är inte lika stark som en fullt frisk tand. Det finns ingen garanti på hur länge en rotfylld tand kan hålla.

Tandläkare Jan
Glad smiley med tandborste som mun

Behöver du en tid?

På Sandin Dentalklinik erbjuder vi individuellt anpassad tandvård av allra högsta kvalitet. Vi arbetar förebyggande och långsiktigt med klientens upplevelse och välmående i fokus.